silhouette, bike, fitness

De juiste fiets

Dit is de tweede vraag die ik meestal krijg, de eerste is: “Ik heb geen fietsfitting of een nieuwe fiets nodig, want ik pas mijn fiets prima.” De vraag of een fiets wel of niet past wordt al decennia lang gesteld en uiteindelijk ligt het antwoord niet helemaal op het gebied van “kunst” of “wetenschap”. Voor mij heb ik het gevoel dat er zowel een wetenschap is om te bepalen wat goed is voor een persoon als een kunst om met de persoon samen te werken om de gewenste resultaten te krijgen. Het antwoord op de vraag is dus: “Je weet niet of een fiets goed past, tenzij je een betere manier vindt om te bepalen wat” goed “is.”

De meeste fietsfit-programma’s en -protocollen draaien om een ​​optimale set van afmetingen en hoeken, afgeleid van een grote testpool van individuen. De fietsmonteur probeert vervolgens de cruciale afmetingen van de berijder te vinden en probeert vervolgens de afmetingen of hoeken te gebruiken die in zijn of haar passysteem zijn voorzien om die aanvullende afmetingen op een fiets toe te passen. De term “fit me to a bike” is het meest geschikt omdat voor de meeste mensen in de wereld, ze proberen het beste compromis te vinden in comfort en efficiëntie om een ​​bepaalde fiets bruikbaar te maken.

In het geval van een forensenfiets met één snelheid in Kopenhagen, Denemarken, maakt het verschil van een paar centimeter in zadelhoogte mogelijk geen noemenswaardig verschil. De fiets brengt je nog steeds aan het werk. In het geval van een 21-jarige professionele criteriumspecialist gaan de vereisten voor nauwkeurigheid bij het passen omhoog, maar het aanpassingsvermogen van een jong lichaam is ook vrij hoog, dus veel verschillende opstellingen zullen in orde zijn.

Wanneer een 40-jarige vrouw die van hardlopen naar fietsen overstapt en een triatlon wil doen, is de fit-eis net zo belangrijk voor de wielrenner, met twee kanttekeningen.

1) Een 40-jarige vrouw zal niet in dezelfde positie rijden als een 21-jarige fulltime wielrenner. Het bereik van aanvaardbaarheid krimpt elk jaar. Niet alleen dat, blessures en aandoeningen zoals scoliose maken het bereik nog smaller.

2) Veel mensen die het fietsen als volwassene serieus nemen, hebben geen idee hoe een goede fietsfit aanvoelt, omdat ze het nog nooit hebben meegemaakt.

Mijn voorbeeld voor deze situatie is als volgt: Molly is 6 jaar en zit in de eerste klas. Ze heeft moeite met het lezen van de letters en woorden op het bord en de andere mensen in de klas niet. Wat Molly niet weet, is dat ze een bril nodig heeft en de anderen niet. Molly denkt dat er een andere reden bestaat voor haar moeilijkheid, omdat ze nooit de mogelijkheid heeft overwogen dat ze niet zo goed kan zien als anderen. Met andere woorden, Molly denkt dat ze het prima ziet!

Ik had onlangs geschreven over de relatieve moeilijkheid om iemand professioneel en goed aan te passen aan een fiets en ik ben nog steeds verbaasd dat het na al die jaren geen gemakkelijke taak is om dingen perfect te krijgen. Dit verklaart waarom zoveel mensen die door hun plaatselijke fietsenwinkel worden “gemonteerd”, denken dat ze het beste krijgen dat er is, want dat is alles wat ze weten. Het zijn niet alleen recreatieve atleten die worstelen met de pasvorm van een fiets. Veel van de professionele atleten die ik tegenkom, hebben vreselijke setups op hun fiets. Ze zijn zo ontzettend getalenteerd dat ze het ondanks alles redden en natuurlijk zijn ze getraind om niet te klagen over ongemak.

Dus hoewel het antwoord op de vraag of een fiets wel of niet past niet eenvoudig is, zijn hier enkele dingen waar je de volgende keer aan moet denken om je te helpen bepalen wat goed is en wat niet.

1) Heeft u last van zadelpijn, met name vooraan in het zadel?

2) Heeft u last van lage rug-, schouder- of nekpijn?

3) Worden uw handen gevoelloos? Hoe zit het met je voeten?

4) Wanneer u uw handen van het stuur haalt tijdens het rijden, wilt u dan naar voren glijden?

5) Is het moeilijk te zien wanneer u met uw handen in de druppels rijdt?

6) Heeft u pijn in uw knieën, vooral aan de voorkant?

7) Merk je dat je constant in het zadel duwt om een ​​comfortabele plek te vinden, maar blijf je naar voren glijden?

8) Staat uw fiets onstabiel in de bochten of op afdalingen?

Al deze dingen zijn indicatoren voor een niet optimale fietsconfiguratie. Ik moedig je aan om je af te vragen of jouw fiets geschikt is voor jou, in plaats van of jij geschikt bent voor de fiets. Ik denk dat jij het belangrijkste onderdeel bent van de vergelijking en als je fietst, is de tijd die je besteedt meer waard dan zelfs de duurste fiets ter wereld. U kunt elke keer een comfortabele, veilige en opwindende tijd op de fiets hebben.